Vlaamse overheid lanceert hulplijnen.be voor wie nood heeft aan luisterend oor

Gepubliceerd op donderdag 7 januari 2021 8.47 u.
De Vlaamse overheid lanceerde eind december www.hulplijnen.be voor mensen die zich minder goed in hun vel voelen en nood hebben aan een babbel. Op de website staat een overzicht van hulplijnen die je volledig anoniem kan contacteren bij vragen of bezorgdheden.

Door de coronamaatregelen vielen veel informele gesprekken weg. Denk maar aan de korte babbel met collega’s of met ouders aan de schoolpoort, het binnenspringen bij buren, je bezoek aan de kapper of gezellig samenzijn met vrienden op café. Mensen die zich minder goed in hun vel voelen, verliezen hierdoor ook een uitlaatklep. Om hen te helpen, richtte de Vlaamse overheid de website www.hulplijnen.be op.

Overzicht van hulplijnen

Op de website www.hulplijnen.be vind je een overzicht van negen hulpverleners die klaar staan met een luisterend oor:

  • Tele-Onthaal: voor alle kleine en grote zorgen
  • 1712: voor vragen over geweld, misbruik of kindermishandeling
  • Zelfmoordlijn: voor vragen over zelfmoordgedachten
  • de Druglijn: voor vragen over drank, drugs, pillen, gamen of gokken
  • Awel: voor kinderen en jongeren met vragen of problemen
  • Nupraatikerover: voor minderjarigen die vragen hebben over mishandeling, verwaarlozing of seksueel geweld
  • Stop it Now!: voor vragen over seksuele gevoelens of gedrag ten aanzien van minderjarigen
  • Lumi: voor vragen over gender en seksuele voorkeur
  • CLBchat: voor leerlingen en ouders met vragen over welbevinden, studies of gezondheid

Je kan de hulpverleners via telefoon, e-mail of chat bereiken. Alle contactmogelijkheden en -momenten staan duidelijk vermeld op de site. Elk gesprek verloopt volledig anoniem.