Noodweer? Hulp nodig? Zo bereik je Brandweer zone Kempen

In bepaalde situaties heb je hulp nodig van de brandweer maar hoe kan je deze hulp het best aanvragen? Bel je het nummer 112 of het nummer 1722? Bestaat er ook een online meldservice?

Wij zetten de zaken graag op een rijtje voor jou.

Is er iemand in levensgevaar?

Bel 112!

Wanneer iemand in levensgevaar is, bel je altijd het nummer 112! Doe dit ook als er brand is in een gebouw. De noodcentrale 112 contacteert de centrale meldkamer van de brandweer, zodat je met voorrang hulp krijgt.

Bel dit nummer nooit als er géén levensbedreigende situatie is. Hou dit nummer vrij zodat mensen in levensgevaar niet nodeloos moeten wachten.

Niemand in levensgevaar, maar toch dringend hulp nodig?

Doe je melding via het e-loket!

Vraag je brandweerinterventie aan via het e-loket op de website van Brandweer zone Kempen https://kempen.hulpverleningszone.be.

Klik rechtsboven op de startpagina op ‘Minder dringend? Raadpleeg ons e-loket’ en vul het betreffende meldingsformulier in.

Je melding komt automatisch in de zonale meldkamer van de brandweer terecht. De centralisten rangschikken vervolgens de meldingen volgens dringendheid en sturen de interventieploegen aan.

Het gebruik van het online meldingsplatform zorgt voor een snelle en correcte doorstroming van de gegevens.

Geen computer bij de hand? Bel dan het nummer 1722!

Het nummer 1722 is een nummer dat door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken geactiveerd wordt zodra er noodweer (zware storm, hevige regenval …) verwacht wordt. De activatie van het nummer wordt via de media kenbaar gemaakt.

Het nummer 1722 moet ervoor zorgen dat de noodcentrales 112 niet overbelast geraken bij noodweer en dat mensen die in levensgevaar zijn niet nodeloos moeten wachten.

Tijdens noodweer komen er echter massaal veel oproepen tegelijk binnen. Dit zorgt vaak voor lange wachttijden.

Wie géén computer heeft, wacht best geduldig tot de operatoren van het nummer 1722 de oproep kunnen noteren. Wie echter wél een computer heeft, geeft de melding dus best door via het e-loket van de brandweer!
Bel in elk geval niet naar 112!

Bel niet naar de lokale brandweer of je gemeente

Tijdens een noodweer heeft de brandweer de handen vol met de interventies op het terrein. Er is op dat moment geen mogelijkheid om extra telefoontjes te beantwoorden.

Ook jouw gemeentebestuur zal je doorverwijzen naar het e-loket van de brandweer of naar het nummer 1722.

Wat gebeurt er na je melding?

Nadat je je melding hebt doorgegeven wacht je geduldig op de komst van de brandweer. Zij bekijken situatie per situatie en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Dit betekent ook dat je in sommige gevallen wat langer zal moeten wachten, omdat de brandweer eerst mensen die in levensgevaar zijn, verder kan helpen. Bel dus niet terug naar 1722 of geef je melding geen tweede keer door via het e-loket.

Wat doet de brandweer en wat regel je zelf?

De brandweer is geen klusjes- of hersteldienst. De brandweer helpt altijd eerst de mensen die in levensgevaar zijn.

Bij noodweer komen zij ook tussen als er gevaar is voor bewoners of voor derden (bijvoorbeeld een grote boom dreigt een huis te vernielen).

De brandweer is echter geen klusjes- of hersteldienst. Zij komen dus niet langs om je dakpannen goed te leggen, om je glazen koepel of terrasoverdekking te herstellen, om je dakgoot uit te kuisen of te herstellen, om een omgevallen boom of loshangende tak die op je eigen grond ligt in stukken te zagen en te verwijderen. Hiervoor moet je dus niet naar de brandweer bellen maar naar een gekwalificeerde professional.

Verzekeringen

Heb je schade opgelopen?

Geef dit aan bij je verzekeringsmaatschappij. Op de website abcverzekering.be (https://www.abcverzekering.be/brandverzekering/checklist-storm), vind je een checklist met alle stappen die je kan ondernemen bij stormschade.